10 Ιαν 2017

Audi Q2 1.6 TDI – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120

Τα χρόνια που τα SUV θεωρούνταν ενεργοβόρα «δήθεν» αυτοκίνητα έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Σήμερα, αν ένα εργοστάσιο δεν έχει τουλάχιστον ένα, δείχνει λειψό. Καθένα με την τεχνολογία που έχει στη διάθεσή του έχει βαλθεί να χτυπήσει ένα κομμάτι μιας κατηγορίας που διαρκώς απλώνεται πέρα από τα άλλοτε παραδοσιακά σύνορά της.

ΔΕΝ πάνε πολλά χρόνια από τότε που στη συνείδηση του καταναλωτή ό,τι υπερυψωμένο παρέπεμπε σε δεινόσαυρο. Ακόμα και σήμερα, βλέποντας ένα ογκώδες αμάξωμα πάνω σε μεγάλους τροχούς, καθυστερείς να το ταιριάξεις με το μικρό -τηρουμένων των αναλογιών- κινητήρα που κατά πάσα πιθανότητα κρύβει κάτω από το καπό του, εκμεταλλευόμενο την πρόοδο που έχει γίνει χάρη στο downsizing. Όπως και να έχει, γεγονός είναι ότι πλέον δεν περνάει μήνας που να μην προκύψει ένα νέο SUV ή crossover (βρέθηκε και όρος ώστε να δοθεί άφεση αμαρτιών για τις περιορισμένες εκτός δρόμου ικανότητες), συνήθως μικρού μεγέθους, αλλά πάντα κουβαλώντας πάνω του κάτι, χάρη στο οποίο ο κατασκευαστής του αισθάνεται σίγουρος ότι θα πάρει το κομμάτι που του αναλογεί από μια πίτα που διαρκώς διευρύνεται. Από όποια πλευρά κι αν κοιτάξει κανείς τις έρευνες, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει χώρος και για άλλα μοντέλα του είδους, αφού η κατηγορία στο σύνολό της από το 2009 και έπειτα μόνο αναπτύσσεται. Παίρνοντας μερίδα των οικογενειακών και σχεδόν σβήνοντας από το χάρτη τα πολυμορφικά, τα SUVοειδή αποτελούν την καλύτερη πρόταση σήμερα για όποιον με ένα αυτοκίνητο θέλει να καλύψει, πέρα από την καθημερινότητα, τις ανάγκες αυξημένων χώρων, άνετης μετακίνησης αλλά και εμφάνισης.

Κάπως έτσι, όποιος κατασκευαστής δεν μπαίνει στο χώρο, απλώς «χάνει». Εν προκειμένω, η Audi δεν είχε παρά να εμπλουτίσει την ήδη πλήρη γκάμα «Q» με ένα μοντέλο προς το κάτω άκρο, την ίδια ώρα που η Peugeot ενισχύει συνολικά την εικόνα της, αφού το νέο «3008», που απλώς δεν έχει καμία σχέση με τον προκάτοχό του, φέρνει τη φίρμα πολύ κοντά στις premium προτάσεις και ταυτόχρονα «δείχνει» μια στροφή που πραγματοποιούν οι Γάλλοι. Θέμα σύγκρισης μεταξύ των δύο δεν τίθεται. Σαφώς μεγαλύτερο του Q2 το 3008, απέναντί του βλέπει κάποια mainstream μοντέλα της αγοράς, όπως τα Tiguan, Qashqai, Renegade, όταν το Q2 θα αναμετρηθεί με το επερχόμενο Mini Countryman, την GLA της Mercedes, αλλά και με το αδερφό Α3 Sportback, που ενδεχομένως να πληγεί σημαντικά από το άρτι αφιχθέν μικρότερο crossover του γερμανικού γκρουπ.

Πεδίο βολής

Κοιτάς το Q2 και, βάζοντας στην άκρη κάποιες λεπτομέρειες, νομίζεις πως κάπου το ξέρεις. Λίγο μικρότερο από ένα Q3, λίγο μεγάλο και με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος από ένα Α3, ευτυχώς που φοράει αυτήν την οκτάγωνη μάσκα και φέρει μια διχρωμία στην πίσω κολόνα, κάτω από την οποία τα ελαφρώς φουσκωμένα φτερά αποτελούν αποκλειστικά δικό του στοιχείο, και κάπως έτσι αποκτά τη δική του ταυτότητα. Όχι πως θα προβληματίσει από πλευράς εμφάνισης - αν κάτι δε μας «κολλάει», είναι τα αλά Polo μικρά φωτιστικά σώματα πίσω. Πάντως, αυτή η αισθητική ουδετερότητα είναι που έχει καθιερώσει τη γενικότερα αποδεκτή εικόνα του συνόλου της γκάμας της Audi.

Με μήκος 4,19 μ., αν θες το λες «σουπερμίνι», αλλά και μικρομεσαίο, όπου περισσότερο ταιριάζουν οι εσωτερικές του διαστάσεις. Πατώντας σε μια εκδοχή της πλατφόρμας MQB, όπως σχεδόν ό,τι βγαίνει από το γκρουπ, δεν αποτελεί τον ορισμό της φιλοξενίας για τρεις επιβάτες στο πίσω κάθισμα (διαιρούμενο σε ποσοστό 60:40, με τρία προσκέφαλα), οι δύο όμως, αν είναι μέσου ή και μεγαλύτερου αναστήματος, θα βρουν άκρως ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατά τους, ενώ μόνο οι ψηλότεροι θα περιοριστούν αναφορικά με τον αέρα που αφήνει για τα κεφάλια η ελαφρά κλίση της οροφής. Τα 405 λίτρα (χωρίς ρεζέρβα) του επίπεδου χώρου αποσκευών είναι επίσης ικανοποιητική τιμή, ενώ στη μεσαία έκδοση εξοπλισμού (Design) προβλέπεται και ηλεκτρονικό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την αισθητική εντός, αυτό που θα μας εξέπληττε θα ήταν το σενάριο όπου το Q2 δε θα μας θύμιζε ένα οποιοδήποτε άλλο Audi. Κάτι που προφανώς σημαίνει ότι η εικόνα είναι γνωστή, βασικά από την τελευταία γενιά του A3, ωστόσο έχουν μπει κάποιες πινελιές για να υπάρξει μια σχετική διαφοροποίηση. Έτσι, αν και το μοντέλο που είχαμε στη διάθεσή μας δεν ήταν εξοπλισμένο με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων virtual cockpit (διατίθεται προαιρετικά), που δίνει άλλον αέρα όπου τον συναντάς, ωστόσο «έβγαζε» φρεσκάδα, και αυτό χάρη στη διακοσμητική επένδυση του ταμπλό, των χειρολαβών και μέρους της κονσόλας, που αποτελεί και το βασικότερο στοιχείο διαφοροποίησης της εικόνας, συγκριτικά με αυτήν ενός Α3. Συνολικά πάντως, το δίπτυχο εργονομία-ποιότητα, και σε αυτήν, όπως και σε άλλες κατηγορίες, παραμένουν «υπόθεση Audi».

Κάνοντας λόγο για ποιότητα, απτή, σχεδιαστική ή και αισθητική, στην κουβέντα μπαίνει το «3008». Οποιαδήποτε σύγκριση με τον προκάτοχο του γαλλικού SUV, απλά και χωρίς περιστροφές, δεν έχει κανένα νόημα. Αυτό θέλει το εργοστάσιο, αλλά, και να μην το ήθελε, είναι κάτι που γίνεται άμεσα αντιληπτό. Το νέο μοντέλο, που βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2 του γκρουπ PSA, παρά το ότι έχει μεγαλύτερες διαστάσεις από τον προκάτοχό του (+8 εκ. ως προς το μήκος και 6,2 αναφορικά με το μεταξόνιο), χρησιμοποιώντας υλικά όπως αλουμίνιο για τις πόρτες και τα φτερά, χάλυβα και θερμοπλαστικά για το δάπεδο και την πίσω πόρτα, έχει καταφέρει να διατηρήσει το βάρος του στα 1.300-1.465 κιλά, ανάλογα με την έκδοση, κάτι που ισοδυναμεί με μια μείωση της τάξης των 100 κιλών συγκριτικά με τις εκδόσεις που αντικαθιστά. Αυτά, ωστόσο, είναι ψιλά γράμματα. Γεγονός, από τη μία, είναι ότι στο εσωτερικό του, το οποίο έχει και 520 λίτρα πορτ μπαγκάζ (88 περισσότερα από του προηγούμενου μοντέλου), θα βολευτούν πέντε ενήλικες, οι οποίοι κυριολεκτικά θα εντυπωσιαστούν από τη στροφή που έχει κάνει η Peugeot με αυτό το μοντέλο προς το άνω άκρο αναφορικά με το σχεδιασμό και την ποιότητα. Η δεύτερη γενιά του i-Cockpit, που σταδιακά θα περάσει και σε άλλα μοντέλα του εργοστασίου, είναι υπεράνω κριτικής αναφορικά με την αισθητική της: ο οδηγός μπροστά του έχει έναν πλήρως ψηφιακό, παραμετροποιήσιμο πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών (τύπου virtual cockpit της Audi, αλλά στάνταρντ) και, επιπλέον, από τη μεσαία έκδοση εξοπλισμού (Active Grip), στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, μία οθόνη αφής 8 ιντσών, που αποτελεί μέρος του νέου συστήματος infotainment της Peugeot.

Πέραν αυτών, νέα είναι τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην καμπίνα, με το βάρος από πλευράς σχεδίασης να έχει δοθεί στο ταμπλό, που είναι επενδεδυμένο (ανάλογα με την έκδοση) με ένα υψηλής αντοχής ύφασμα. Στο χoρό... εξατομίκευσης που έχει στηθεί από αρκετούς κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια, ο οδηγός του «3008» έχει δυνατότητα παραμετροποίησης του εσωτερικού φωτισμού, όπως και των υλικών του διακόσμου, κάτι που ισχύει και για το Q2 της Audi, ενώ, όσο οι εκδόσεις προχωρούν προς τα πάνω, ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μέχρι και καθίσματα με δυνατότητα μασάζ 8 σημείων. Μας αρέσει η αισθητική των διακοπτών αεροπορικού τύπου για την επιλογή διάφορων λειτουργιών -στο κέντρο της κονσόλας-, όμως θα ήταν παράλειψη να μην καταγράψουμε ότι μια δεύτερη σειρά διακοπτών (για τον κλιματισμό), που βρίσκεται κάτω από τους πρώτους, δε φωτίζεται, με αποτέλεσμα το βράδυ να είναι... δυσεύρετη. Στα της εργονομίας, θα σημειώσουμε ότι η μεγάλη κεντρική κονσόλα με το αχανές και πρακτικό ντουλάπι κάτω από το υποβραχιόνιο και με τις ποτηροθήκες είναι μάλλον κάπως ψηλά τοποθετημένη, με αποτέλεσμα, τουλάχιστον όταν το κιβώτιο είναι χειροκίνητο, να χρειάζεται να έχεις... το νου σου στην κίνηση του αγκώνα σου.

Εξωτερικά, τώρα, το νέο «3008» μπορεί να μη θυμίζει σε τίποτα τον προκάτοχό του, διατηρεί όμως χαμηλά τους τόνους, με ένα σχήμα κοντά στα πρότυπα των παραδοσιακών SUV. Λέγοντας, βέβαια, «χαμηλούς τόνους», εννοούμε το κλασικό δύο όγκων αμάξωμα. Πέραν αυτού, οι Γάλλοι σχεδιαστές, με στόχο να ενισχύσουν από πλευράς δυναμικής την εικόνα, προχώρησαν σε ένα κάθετο κόψιμο στη μάσκα του αυτοκινήτου, ενώ ενίσχυσαν τα φρύδια των τροχών και τα πλαϊνά μαρσπιέ με μεγάλα προστατευτικά, που συνολικά προσθέτουν σε όγκο και, τελικά, μόνο βλέποντας το «3008» από κοντά συνειδητοποιείς ότι δεν είναι όσο μεγάλο δείχνει στις φωτογραφίες. Συνολικά μπορούμε να πούμε ότι «έχει να πει» κάτι παραπάνω από τους περισσότερους ανταγωνιστές του, που διατηρούν ένα πιο συντηρητικό προφίλ.

Λεπτομέρειες

Αν θέλει να βρει κανείς κάτι κοινό στα δύο νεοαφιχθέντα μοντέλα, αρκεί να ψάξει τις τεχνικές προδιαγραφές τους. Εν προκειμένω, πρόκειται για τους ντίζελ κινητήρες των 1,6 λίτρων (116 ίπποι το Q2, 120 το «3008») και τα 6άρια χειροκίνητα κιβώτια. Πέραν αυτών, το μεν Audi διατίθεται με μια υπερπλήρη γκάμα από 1,0 έως 2,0 λίτρα (με ιπποδύναμη από 116 μέχρι 190 ίππους), με το «3008» να μην υστερεί, χρησιμοποιώντας στη βάση του το βενζινοκίνητο σύνολο των 1,2 λίτρων με 130 ίππους και φτάνοντας στους 180 ίππους από τα 2,0 λίτρα του τουρμποντίζελ του εργοστασίου.

Πίσω στις εκδόσεις αυτών των σελίδων, με την ανάρτησή τους να περιλαμβάνει τη δοκιμασμένη συνταγή με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, δε χρειάζονται αμέτρητα χιλιόμετρα για να διαπιστώσει κανείς πώς τα μαλακότερα ή σκληρότερα ελατήρια/αμορτισέρ μπορούν να δώσουν την τελική εικόνα σε ένα αυτοκίνητο. Μακράν πιο μαλακό το «3008», εντυπωσιάζει με την άνεση που παρέχει σε κάθε οδόστρωμα. Είναι και τα «φουσκωτά» (255/55-18) ελαστικά του που σβήνουν τις κακοτεχνίες, αν και τα ίδια -λόγω του ότι είναι M+S- είναι αυτά που ευθύνονται για τη μέτρια τιμή ακινητοποίησής του (60 μ.) από τα 120 χλμ./ώρα. Το Q2, με χαμηλότερο κέντρο βάρους, κατά τι ελαφρύτερη καρότσα και ίσως το καλύτερο τιμόνι που έχουμε δει σε «απλό» Audi (σ.σ.: η λειτουργία Drive Select που στη θέση Sport βαραίνει το τιμόνι είναι αχρείαστη), παρ' ότι δεν του φαίνεται, σε προκαλεί να το στρίψεις, ακόμα και με αυτόν τον κινητήρα που μέχρι τις 1.750 σ.α.λ. είναι σχεδόν νεκρός. Από εκεί, όμως, και μέχρι περίπου τις 4.400 σ.α.λ., αν και χωρίς ξεσπάσματα, το σύνολο «δουλεύει», και μάλιστα καλύτερα από ό,τι σε άλλα μοντέλα του γκρουπ.

Κάπως έτσι, και με αρωγό το εξαιρετικό σε κούμπωμα κιβώτιο, κρατάς σχετικά ψηλά τον κινητήρα, εκμεταλλεύεσαι την απουσία κλίσεων και την υποδειγματική συμπεριφορά του πλαισίου, που με μόλις 116 ίππους... αρνείται να υποστρέψει, και... λες ότι οδήγησες. Επιπλέον, αν και συγκριτικά το «3008» έχει το πάνω χέρι, στον αυτοκινητόδρομο το Q2 αποδεικνύεται επίσης άνετο αναφορικά με την ποιότητα κύλισης, ωστόσο όταν μαζέψει χιλιόμετρα ο κινητήρας του δείχνει το μικρό του βάθος, η 6η σχέση αποδεικνύεται over drive και στην καμπίνα περνάει ένας σχετικός θόρυβος από το σύνολο. Αισθητά πιο ήσυχο το «3008», στον αυτοκινητόδρομο βρίσκεται στο στοιχείο του. Με μόνο κάποια σχετική ευπάθεια -που πάντως δεν προβληματίζει- στους πλευρικούς ανέμους να μπορεί να διαταράξει τη γαλήνη στην καμπίνα του, ταξιδεύει απροβλημάτιστα, εκμεταλλευόμενο σχεδόν από το ρελαντί τον τουρμποντίζελ που δουλεύει γραμμικά σε όλο το φάσμα του. Ούτε εδώ βέβαια υπάρχει ξέσπασμα, κάτι που φαίνεται και στην κάπως πιο αργή από του Q2 επίδοση για τα 0-100 χλμ./ώρα (βλ. πίνακα), όντας και βαρύτερο. Πέραν αυτού, όμως, ξεκάθαρος νικητής στο σύνολο των μετρήσεων δεν υπάρχει, αφού τα επιπλέον 50 Nm της ροπής του «3008» έναντι του Q2 παίζουν το ρόλο τους στο να ξεκολλάει καλύτερα σε αρκετές επιταχύνσεις. Στα του στρίβειν, οι τρεις στροφές από άκρη σε άκρη της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας του «3008» και τα 10,67 μ. του κύκλου στροφής του (δύο στροφές με 11 μ. το Q2) κρύβουν τον όγκο του εντός πόλης, όχι όμως και σε επαρχιακό οδόστρωμα, όπου τα 22 εκ. της απόστασής του από το έδαφος και η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης έχουν ως αποτέλεσμα έντονες κλίσεις, με ένα ακριβές αλλά κάπως πιο αργό τιμόνι και τελικά έντονη υποστροφή, που δεν εμπνέει για πολλά πολλά. Στην περίπτωση, ωστόσο, έκδοσης από τη μέση της γκάμας και πάνω (με τροχούς 18 ιντσών), στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται το advanced grip control, που βελτιστοποιεί την πρόσφυση των τροχών μέσω πέντε προγραμμάτων.

Σαφείς προορισμοί

Κάνοντας λόγο για οποιοδήποτε από τα δύο, δεν πρόκειται για «σφήνα» στο χώρο. Το ότι ήρθαν για να μείνουν είναι εμφανές σε κάθε περίπτωση. Από τη μία, το Q2 έρχεται να «κουμπώσει» με εντυπωσιακά μεγάλες αξιώσεις στο κάτω άκρο της κατηγορίας, όντας ίσως και η χρυσή τομή της ως σύνολο. Ποιότητα, πολυτέλεια, οδική συμπεριφορά «χτυπάνε» στα ίσια τον ανταγωνισμό, την ίδια ώρα που, όπως όλα δείχνουν, υπό το φόβο της παρουσίας του θα πρέπει να κοιμούνται και ουκ ολίγα χάτσμπακ, συμπεριλαμβανομένων αυτών του εργοστασίου του.

Από την άλλη, το στοίχημα για την Peugeot φαίνεται να είναι ακόμα μεγαλύτερο, αφού αυτή είναι η πρώτη ουσιαστική προσπάθειά της στην κατηγορία. Είναι γεγονός πως πρόκειται για προσπάθεια με σημαντικές αξιώσεις, αφού εδώ δε μιλάμε για ακόμα ένα SUV με βασικό του γνώρισμα απλώς την άνεση, αλλά για ένα μοντέλο που έχει να δώσει κάτι διαφορετικό αναφορικά με τον εσωτερικό του διάκοσμο, όντας ταυτόχρονα πρακτικό και οδηγικά... εξευγενισμένο. Ό,τι, δηλαδή, ορίζει η θεωρία των SUV. Η διαφορά του; Ότι αναλύοντας τα χαρακτηριστικά του υπό διάφορα πρίσματα, βρίσκεις ότι «παίζει» τόσο απέναντι στους παραδοσιακούς πρωταγωνιστές του χώρου όσο και απέναντι στις premium, σημαντικά πιο ακριβές προτάσεις._ 4Τ

 

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Λίγο μεγαλύτερο και λίγο ακριβότερο το «3008», στην ντίζελ εκδοχή με τους 120 ίππους ξεκινάει από τη δεύτερη έκδοση εξοπλισμού, την Active Grip, με κόστος 29.400 ευρώ. Σε αυτήν, πέρα από τους έξι αερόσακους, τα συστήματα για ακούσια αλλαγή λωρίδας, την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, τους ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους καθρέφτες, το δερμάτινο τιμόνι, τα φώτα ημέρας LED κ.ά., περιλαμβάνονται το σύστημα multimedia με την οθόνη των 8 ιντσών και οι διακόπτες αεροπορικού τύπου, το σύστημα Grip control με πέντε προγράμματα λειτουργίας, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, εσωτερικός LED φωτισμός κ.ά. Απέναντί του, το Q2 στην έκδοση με τον 1.600άρη ντίζελ κοστίζει 27.300 ευρώ, διαθέτοντας ήδη από τη βασική έκδοση σύστημα αποφυγής σύγκρουσης, ηχοσύστημα ΜΜΙ plus με οθόνη 7 ιντσών, αλλά μηχανικό κλιματισμό. Για μια έκδοση όπως την Design της δοκιμής, με τη διχρωμία του αμαξώματος, τις 17άρες ζάντες, το διζωνικό κλιματισμό κ.ά., η τιμή ανεβαίνει στα 31.200 ευρώ, ωστόσο στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις παρέχεται η εργοστασιακή 5ετής εγγύηση.

 

AUDI Q2

ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΑΠΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

ΚΑΤΑ/ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ/ΜΙΚΡΟ ΕΥΡΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

 

PEUGEOT 3008

ΥΠΕΡ/ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ/ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ

ΚΑΤΑ/ΚΛΙΣΕΙΣ/ΦΡΕΝΑ

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

Περισσότερες φωτογραφίες:
Δείτε Τιμές και Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Ετικέτες: